FAQ- Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren för att göra din köpupplevelse så enkel och tydlig som möjligt.
Finner du inte det svar du söker så är du varmt välkommen att kontakta någon av våra trevliga kunniga medarbetare via chatt, telefon eller mail 💖

Orderfrågor

  • Jag vill lägga till en produkt i min order, hur gör jag?
    Svar: Hittar du fler produkter du vill ha efter att du gjort ditt köp är du varmt välkommen att lägga en till order. Skriv en kommentar i kassan om du vill att vi samfraktar så ska vi göra vårt yttersta för att ordna detta smile
  • Kan jag köpa presentkort?
    Svar: Ja, vi har presentkort att köpa både i butiken och på hemsidan. Det är en perfekt present till babyshowern! 

    Här kan du köpa presentkort på webben. För att köpa presentkort i butiken kommer du in till oss på Gräsdalsgatan 1 i Karlstad.
  • Varför kan man inte lägga en order under 200 kronor?
    Svar: Vi försöker minimera småtransporter som belastar miljön i onödan, och har därför satt en gräns på 200 kr som minsta ordervärde.
  • Finns produkten i lager?
    Svar: Lagerstatusen för våra olika artiklar hittar du under köpknappen på varornas respektive sida. På den gröna köpknappen står det även antingen Köp (då finns varan i lager för omgående leverans). Om det står Bevaka på knappen kan det vara så att varan ännu inte kommit till vårt lager. Ibland ligger leveranstiden på 5-14 arbetsdagar från det att du lagt din beställning men oftast kan vi skicka det du beställt direkt.

    För lagersaldo i vår fysiska butik får du snabbt svar genom att kontakta oss i butiken på 054-52 53 10.
  • Vilka betalmedel kan jag betala med online?
    Svar: I vår e-handel kan du använda kortbetalning (VISA, Mastercard), swish, faktura och delbetalning via Klarna.
  • Prisgaranti, har ni det?
    Svar: Köpbarnvagn har ingen prisgaranti som standard men hittar du en produkt du fäster dig vid till ett billigare pris någon annastans så hör av dig till oss. Vi är alltid öppna för förslag och vill göra vårt yttersta för att du som kund blir så nöjd det bara går!
  • Hur hanteras dellevererade ordrar?
    Svar: Stora ordrar, som barnvagnar tex kan ibland levereras i flera olika paket. När de skickats från oss är det posten som hanterar leveransen. Ibland levereras alla paket på samma dag men i enstaka fall kan paketen landa hos er eller hos postombudet utspritt över flera olika dagar.
  • När skickas min order?
    Svar: Produkter som finns i lager skickas inom 1-4 vardagar.

    Varor med lagerstatusen "beställningsvara" skickas vanligen inom 14 dagar- 2 månader. Vår proffsiga kundtjänst arbetar 7 dagar i veckan för att ge besked om leveranstid så snart det bara går efter att du lagt din order. Har du inte fått besked inom 5 vardagar kan du gärna mejla eller ringa oss så ska vi hjälpa dig 😊
  • Hur länge är det öppet köp?
    Svar: När du handlar i vår e-handel erbjuder vi 45 dagar öppet köp i Sverige.

    Just nu har vi utökat denna tid så att den sträcker sig fram till 14/1 2024 så passa på att ladda upp med julklappar! smile

Leveransfrågor

  • Vad kostar frakten?

    Svar: Vi har kostnadsfri leverans för ordrar över 499 kr. Då betalar du ingen fraktkostnad. På beställningar under 500 kr så är kostnaden för standardfrakt 49 kr.
    Om du väljer hemleverans så betalar du 99 kr i frakt (199 kr vid köp av barnvagnspaket).
    Om du väljer att hämta dina varor i vår butik så är det alltid fraktfritt.

  • Hur gör jag en retur till er?
    Svar: Om du vill göra en retur kontaktar du oss på order@kopbarnvagn.se.

    Returfrakten kostar för närvarande 69 kr. För skrymmande försändelser tillkommer en avgift på 130 kr. Eventuell fraktkostnad som du betalade vid köptillfället återbetalas inte.
    Varor som räknas som skrymmande är:
    - Barnvagnar (och barnvagnschassin)
    - Bilbarnstolar, babyskydd och bältesstolar
    - Möbler (spjälsängar, skötbord, matstolar och säkerhetsgrindar)
    Om du vill returnera flera olika produkter, så är det alltid den dyraste returavgiften som debiteras. 
  • Kan jag skicka beställningen till en annan adress än min egen?
    Svar: Ja, om du använder kortbetalning i kassan. Med köp mot faktura skickas din order till fakturans adressat.
  • Min order levererades inte i originalkartong, vad har hänt?
    Svar: När du öppnar din order kanske du reagerar på att din produkt inte ligger i originalkartong men misströsta inte. Ibland packar vi ordrarna i andra kartonger av miljöskäl.
  • Det ser ut som jag har fått fel vara. Vad ska jag göra?
    Svar: Om du öppnar din order och mötas av en helt annan produkt än den du väntat dig kan vara så att vi packat din produkt i en annan varas kartong för att spara på onödig miljö- och klimatpåverkan. Öppna dina kartonger för att se så allt ser ut att stämma - vår erfarenhet är att det brukar göra det smile

Barnvagnsfrågor

  • Vad innebär duovagn?
    Svar: En duovagn är en en vagn med en lite större liggdel som du klickar på chassit. Här använder du alltså ligg- och sittdelen separat. Första månaderna använder du liggdelen och sedan, när barnet sitter upp stabilt själv, byter du ut den mot sittdelen. Fördelen med detta är att liggdelen är lite rymligare än en babylift. Vagnen kan också bli något lättare i början eftersom du bara använder en del i taget. Denna typ av barnvagn är den mest populära, men ditt val ska utgå ifrån hur du bor och lever ditt liv. Då får du den mest hållbara barnvagnen för dig och du kommer att vara nöjd i längden med ditt köp. 
  • Vad innebär kombivagn?
    Svar: En kombivagn är en kombinerad ligg och sittvagn. Du lägger en mjuk eller hård babylift (carrycot)  i sittdelen, som är nedfälld när liggdelen används, som du enkelt kan lyfta ur och bära barnet i. En sådan lift kan vara behändig att ha om du behöver kunna bära med dig ditt barn. Exempelvis kanske du bor i lägenhet utan hiss och behöver ta trapporna upp till ditt boende eller du kanske behöver parkera bilen en bit ifrån och inte vill ta med dig barnvagnen. Då kan du enkelt använda en mjuk- eller hårdlift för bekväm transport av ditt barn mellan babyskydd - lägenhet. Eller varför inte som en bra sovplats när du är bortbjuden på middag? 
  • När ska man beställa barnvagn?
    Svar: Leveranstiden på en barnvagn kan variera beroende på vilket varumärke, modell och färg du beställer. För att vara säker på att hinna få just den modell eller färgkombination som önskas så rekommenderar vi att man beställer ungefär 2-3 månader innan beräknad förlossning och väljer att hämta den senast 1 månad innan, men helst tidigare för att hinna se över om någonting fattas eller behöver kompletteras.
  • Hur lång garanti har jag på barnvagnen?

    Svar: Du har minst ett års garanti på allt du handlar hos oss. Förbrukningsvaror som exempelvis batterier är begränsade till 6 månader. Detta gäller även tyger, knappar och dragkedjor hos vissa leverantörer. De flesta av våra barnvagnsmärken erbjuder förlängd tillverkargaranti. 

    Så hur lång garantitid du har beror alltså på vilket varumärke du köper. Vi har listat några exempel på varumärken nedan:

    Bugaboo: 2+2 år fr.om. 1 April 2021
    Emmaljunga: 3+2 år
    STOKKE: Minst 2 år. Upp till 7 åts utökad tillverkargaranti
    Cybex: 2 år 
    Crescent: 1 år
    UPPABaby: 2+1år
    Kinderkraft: Upp till 10 år

  • När börjar garantin gälla?
    Svar: Datumet som står på ditt kvitto är det datum då garantin börjar gälla. 
  • När hämtar man ut barnvagnen i butik?
    Svar: Vi har möjlighet att lagerhålla barnvagnen i en månad, om man beställer vagnen i vår fysiska butik samt betalar en handpenning på 2000 kr vid bokningstillfället. På så sätt har du möjlighet att beställa i god tid och vara säker på att få det du vill ha, men ändå kan du vänta tills det börjar närma sig förlossning innan du hämtar ut vagnen.
  • Kan jag köpa en reservdel till min vagn?
    Svar: Ja, du kan beställa alla reservdelar som finns i det ordinarie sortimentet på hemsidan.
    Letar du efter en annan variant av reservdel kan du kontakta oss så hör vi med våra leverantörer vad de har i lager.

    Vi
    hjälper dig gärna att ta reda på om det finns nya delar att få tag på till just din vagn!

Butiksfrågor

  • Har Köpbarnvagn någon fysisk butik?
    Svar: Ja, Köpbarnvagn har en butik i Karlstad där vi mer än gärna visar upp våra vagnar och hjälper dig att prova ut en som passar dig.
    Alla produkter som finns till försäljning på hemsidan finns även i vår fysiska butik.

    Ni hittar oss på:
    Gräsdalsgatan 1
    653 43 Karlstad

    Telefonnummret är: 054-52 53 10
  • Har ni en barnvagnsverkstad?
    Svar: Vi har en barnvagnsverkstad som hjälper er med service, felsökning och reparation. Den finns på Gräsdalsgatan 1 i Karlstad.

    För att vara säker på att vi kan ta oss an din vagns reparation mailar du oss på order@kopbarnvagn.se
    eller ringer vår butik på nummer 054-52 53 10 så ser vi till att boka en tid då ni kan komma in med vagnen.
  • Vilka betalsätt finns det i butiken?

    Svar: I butiken går det att betala med betalkort, kontanter, Klarna och Swish.

  • Kan jag reservera en vara i butik?
    Svar: Ja, du kan alltid ringa vår butik och reservera en vara. Om du lägger en order på hemsidan så kan du även välja leveranssättet hämta i butik. Det är kostnadsfritt och du kan smidigt komma in till oss för att plocka upp din order.

Övriga frågor

  • Kundklubb, har ni en sån?
    Svar: Vi har en sorts medlemskap som är ettårigt för våra Guldkunder. Alla som gör ett köp för 16 000kr blir Guldkunder och får 10 % på alla sina köp när de handlar i vår fysiska butik i ett helt år.
  • Hur gör jag för att komma i kontakt med er butik?
    Svar: Du når oss på telefonnummer 054-52 53 10 eller så kommer du på besök. Vi finns på Gräsdalsgatan 1 i Karlstad.
    Vi har öppet kl 10-18 på vardagar, 10-16 på lördagar och 12-16 på söndagar. Välkommen!
  • Har ni förlossningsgaranti?

    Svar: Ja, vi erbjuder förlossningsgaranti på barnvagnar både i vår fysiska butik och på kopbarnvagn.se.

    Det betyder att om någonting skulle gå snett under graviditet eller förlossning så har ni möjlighet att lämna tillbaka vagnen till oss och få pengarna tillbaka. Förlossningsgarantin gäller under graviditeten och fram till 14 dagar efter förlossningen mot uppvisande av läkarintyg.

    För att kunna göra denna typ av retur och få hela summan återbetald krävs det att vagnen returneras i oanvänt skick. Den ska även vara förpackad på samma sätt som när den lämnades ut. Förlossningsgarantin gäller för barnvagnar och eventuella tillbehör som ingår i ett barnvagnspaket. Den gäller alltså inte för enskilda köp av tillbehör eller andra varor.

  • Jag har en fråga om en enskild produkt. Vem ska jag kontakta?
    Svar: Vi finns här för att hjälpa dig! Hör av dig på 054-52 53 10 eller maila till order@kopbarnvagn.se så hjälper vi dig med alla dina frågor laughing
  • Kan ni hjälpa mig med mitt försäkringsärende?
    Svar: Ja! Du kan handla på rekvisition i ett försäkringsärende. Kontakta order@kopbarnvagn.se

    Vi behöver kunna kontrollera denna hos ditt försäkringsbolag så se till att du har kontaktuppgifter till denne som du kan dela med oss.

  • Jag hittar inte svaret på min fråga, vad gör jag?
    Svar: I våra fina guider på hemsidan hittar du värdefull information om barnprodukter.

    Där delar vi med oss av praktiska tips om vad du ska tänka på när du väljer:
    Bilbarnstol
    Barnvagn
    Matstol
    Resesäng
    Bärsjal och bärsele
    Sulky
    Resevagn
    Skötväska
    och hur du Bäddar barnvagnen

    Spana där om du hittar svaret på din fråga.
    Om du fortfarande står rådvill efter det kan du gärna maila oss på order@kopbarnvagn.se eller nå oss i butiken på nummer 054-52 53 10


    Vi finns alltid här för att hjälpa dig! laughing
  • Har ni någon guide med tips om vad som är bra att tänka på när jag köper vagn, bilstol eller annan utrustning till barnet?
    Svar: Ja! Vi har samlat flera guider med toppentips. Där hittar du bland annat information och värdefulla saker att tänka på när du ska köpa barnvagn, bilbarstol, matstol, sulky, resevagn, bärsjal- och sele. Du kan också hitta tips om hur du bäddar barnvagnen mysig åt ditt barn anpassat efter olika årstider eller vill välja en skötväska. In och spana på våra guider  smile

Reklamation

  • Hur gör jag en reklamation?
    Svar: Har ditt paket blivit skadat under transport eller har din fina produkt råkat gå sönder? Inga problem! Tråkigt att det inte blev som du ville men vi hjälper dig förstås.

    Kontakta oss på reklamation@kopbarnvagn.se och beskriv problemet så ska vi ta hand om ditt ärende. Bifoga gärna bild/film som visar felet, serienummer på produkten om det gäller bilbarnstol eller barnvagn, samt kvitto för snabbare hantering.

    Du kan också besöka vår fysiska butik så hjälper vi dig att starta ditt ärendesmile 
  • Hur går det med mitt reklamtionsärende?
    Svar: Vi behandlar alla ärenden i turordning och jobbar så fort vi kan för att lösa ditt ärende. Ibland tar våra ärenden längre tid och det är för att vi behöver invänta svar från tredje part. Vi jobbar ständigt med att kunna lösa ditt ärende så fort som möjligt. Har du några frågor kan du alltid kontakta oss på order@kopbarnvagn.se
  • Hur länge har jag reklamationsrätt?
    Svar: Som konsument har du 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Denna gäller vid ursprungliga fel på produkten. När det har gått mer än 6 månader från inköpsdatum, ligger det på konsumenten att kunna påvisa att felet varit ursprungligt.

    Maila oss gärna på reklamation@kopbarnvagn.se om du upplever att din produkt är bristfällig så ska vi starta ett reklamtionsärende åt dig.
  • Vart hittar jag min barnvagns serienummer?
    Svar: Om du ska reklamera din barnvagn behöver vi ha produktens serienummer. Beroende på märke hittar du numret på lite olika platser

    Bugaboo:
    På ramen som går tvärs under sitt- eller liggdelen. Serienumret är streckkoden i mitten.
    STOKKE: Mellan framhjulen, på undersidan av chassit.
    UPPABaby: 15 eller 17 siffror, finns på en dekal med en streckkod som sitter under den bakre axeln på sittvagnschassiet på vänster sida.
    Crescent: Serienumret hittar du på en klisterlapp på chassit
    Cybex:
    Mellan framhjulen (knäpp upp varukorgen lite)
    Emmaljunga: Klisterlapp på chassi mellan bakhjulen (Knäpp upp varukorgen för att se klisterlappen)
  • Min barnvagn gnisslar. Vad ska jag göra?
    Svar: Att barnvagnen börjar gnissla är väldigt vanligt. Det är enkelt att åtgärda och händer ofta vid väderförändringar. 

    Vi rekommenderar regelbunden och noggrann rengöring av vagnen. Ett perfekt riktmärke är att göra det lite extra en gång per årstid.

    Gör så här när du rengör din vagn:

    -Lossa hjulen från vagnen
    -Ta bort smuts som lätt samlas runt hjulpinne och i hjulhuset (smuts kan göra vagnen trögstyrd samt orsaka missljud)
    -Spraya med silikonspray på alla rörliga delar som har en funktion
    -Smörj axeltapparna med hjullagerfett

    Läs i vagnens manual för att se hur du tar bäst hand om just din vagn. Olika varumärken har lite olika rekommendationer.

    Skulle problemen kvarstå efter rengöring och smörjning går det bra att vända sig till vår reklamationsavdelning eller rulla in vagnen till vår butik där vi har en barnvagnsverkstad som hjälper dig.

    I vår guide om barnvagnsservice hittar du värdefulla tips om vad du ska tänka på för att din vagn ska fungera så bra som möjligt.

Logga in